Review : The Cave Of The Golden Rose (1991-1996)

Friday, December 16, 2011

Assalamualaikum, 
Alhamdulillah, kenyang betul rasa perut aku hari ini... Macam biasa aku dan sahabat akan pergi ke Alamanda untuk membeli makanan kegemaran kami...Cuaca pada mulanya agak mendung dan kemudian menjadi cerah semula... Aku berdoa agar pada hari esok cuaca akan menjadi cerah kerana macam biasa aku akan melakukan kerja rutin mingguan aku... Malam ini aku terasa damai dan bahagia kerana kehidupan aku yang serba sederhana walaupun tidak semewah mana... Tetapi aku amat bahagia sekali di samping hubby yang tercinta...Usia semakin bertambah dan pengalaman hidup mematangkan usia kita.... Dalam kehidupan, mesti ada kegembiraan dan kesedihan dan itulah lumrah alam... Sama juga seperti kelahiran dan kematian... Setiap yang mati tentu ada orang bau yang dilahirkan dan begitlah sebaliknya... Masa berlalu dengan cepat hingga kita tidak menyedari akan kehilangan masa.... Walaupun begitu, kehidupan mesti diteruskan sebab kita sebagai manusia memang tidak boleh elak dari lumarah alam... Kita sebagai hamba Allah kena redha dan sabar dalam menghadapi segala rintangan yang ada... Insya Allah, kita akan dilindungi Nya... Malam ini cerita Merlin Siri 4 akan ditayangkan di TV3 selama 2 jam, aku sememangnya tunggu saat itu... Memang best drama bersiri ini... Oh ya! Ada satu lagi drama bersiri kegemaran aku sejak kecil iaitu The Cave Of The Golden Rose...

The Cave Of The Golden Rose (1991-1996)

Fantaghirò (alternately titled The Cave of the Golden Rose) is an Italian fantasy film series based on Italo Calvino's Fanta-Ghiro the Beautiful. The series consists of five television movies which were released between 1991 and 1996. It was produced by Reteitalia Productions and directed by Lamberto Bava, and filmed in the Czech and Slovak Republics; the musical score was written by Amedeo Minghi. The series takes place in a fairy tale and fantasy setting, featuring princesses, princes, witches, wizards and talking animals. The series' theme song is Mio Nemico (My Enemy), composed by Amedeo Minghi.

The Cave Of The Golden Rose (1991-1996)

The cult success of the film series lead director Lamberto Bava to make a few other television movies in this style, including Desideria e l'Anello del Drago (Desideria), La Principessa e il Povero (The Princess and the Pauper) and Sorellina e il Principe del Sogno (Princess Alisea). The movie series also led to the creation of an animated television series by BRB Internacional, also titled Fantaghirò.

The series has been dubbed in Czech, Slovak, English, French, Polish, German, Spanish, Hungarian, Ukrainian, Bulgarian, Sinhala, Georgian and Russian.

1 comment

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧