✿Sahabatku✿

Follow

Monday, April 01, 2013

Resipi Sagun



Seingat aku, aku pernah makan sagun ini di masa kecil dahulu sama ada ummie ada membuatnya atau aku pernah beli di kedai.. Sekarang ini sudah tidak ada lagi dijual.. Tapi tadi aku mencari dalam internet dan Al-Hamdulillah aku terjumpa info pasal makanan sagun ini... Ini adalah resipinya dan In Shaa Allah aku akan cuba buat, bila..? biar masa yang tentukan, ahakksss.... :-)


SAGUN 

Boleh dimasukkan ke dalam kon kertas atau plastik aiskrim

Saiz hidangan : 10 orang 
Waktu memasak : 20 minit
 
BAHAN-BAHAN:
 
  • 600gm tepung beras
  • 1 biji kelapa parut
  • 3 biji putih telur
  • 250ml air dicampur sedikit garam
 
CARA MEMASAK:
 
1. Kelapa digoreng tanpa minyak hingga kuning.
2. Kemudian gaulkan dengan tepung beras. 
3. Tuangkan air garam dan putih telur sedikt-sedikit. Gaulkan hingga menjadi seperti serbuk roti. 
4. Masukkan kedalam kuali dan masak hingga garing.
Share:

0 lovely notes:

Post a Comment

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧