Masih entri bab makanan...

Wednesday, November 12, 2014




Salam sejahtera semua...

Mesti awak suma tertanya-tanya napa dua tiga hari nie saya asyik bercerita bab makanan kan...! Saya sebenarnya dah kehabisan idea nak bercerita, tapi takpelah... Hari nie saya nak berkongsi cerita tentang pembuatan roti, sekarang kan musim berkisahkan roti... Macam-macam jenis roti yang kita boleh jumpa kan...Saya pun tak ketinggalan buat roti tapi makan sendiri la... sebab secara kebetulan dua minggu lepas saya buat roti dan secara kebetulan pulak masih ada lagi baki tepung berprotein tinggi (khas untuk pembuatan roti), jadi apa lagi, saya pun buatlah roti semula... 

Saya cuma pakai breadmaker, cuma letak bahan-bahan dalam acuan dia, lepas tue setting dan tunggu masak aje..Tak payah nak bersusah payah nak uli dan sebagainya, tapi kena ikut aturan resipi dialah... Sebenarnya breadmaker nie ummie saya yang belikan, ianya jenama Cosway, pakai kupon dan inilah yang dia dapat...Harga sebenar dalam lingkungan RM500 tapi bila dah pakai kupon rasanya ummie saya cuma perlu bayar RM190 jea kot... 

Bahan-bahan untuk buat roti pun takdelah susah mana, sebab di kedai jual bahan-bahan pastri, kek dan roti mempunyai banyak bahan-bahan yang kita perlukan... Well, inilah hasilnya roti yang saya buat, tapi huhuhu memang tak samalah rupanya dengan roti di pasaran... Rasanya?? Woowww, sama macam roti kat pasaran tempatan, tapi ianya tak bertahan lama, paling lama pun 3 hari jea... Tapi oklah kan, jimat sikit nak beli roti... 



Nampak buruk tapi sedap!!!
 

Okeylah, setakat nie dulu coretan saya...Insha Allah nanti kita bercerita lagi... Jaa mata nee, minna-san.... 

1 comment

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧