✿Sahabatku✿

Follow

Tuesday, September 01, 2015

Sembang petang : Kisah seram

Assalamualaikum.... baru boleh update blog arinie, gara-gara tengah meng'update' blog library punya pasal, ada slideshow hilang, kena buat semula...adoii penat seyhh tapi seronok walaupun penat... 

Kita nak sembang pasal kisah seram..awak suma penah alami kisah-kisah seram yang pernah berlaku pada diri awak? Well, ada di kalangan kita dipilih oleh Allah atas sebab tertentu, penah alaminya, tak terkecuali saya sendiri... 

Yang paling saya takleh lupa tentang kisah seram nie ialah semasa saya pergi ke kem bina semangat anjuran pengurusan sumber manusia bomba, bertempat di Felda Tekam Residence di Jerantut,Pahang... Mula2 sampai di felda tue pada waktu malam dan serentak dengan tue, kami terus pergi ke kaki gua Kota Gelanggi untuk aktiviti jungle trekking... Masa tue la kisah seram saya bermula...

 Nak dijadikan cerita, kami berpecah kepada 6 kumpulan dan kumpulan saya terdiri daripada 8 wanita 3 lelaki.. Kami berjungle trekking pada waktu tengah malam hanya dibekalkan dengan sebatang lilin yang telah dinyalakan api, dan kami tak dibenarkan membawa lighter,mancis atau torchlight.. berpandukan pada peta dan cahaya lilin serta cahaya bulan, kami meredah hutan belantara dan kaki gua untuk sampai di destinasi yang ditetapkan... syukur Alhamdulillah takde apa2 yang berlaku..setelah aktiviti jungle trekking selesai, kami semua balik ke dorm untuk beristirehat dan saya pun dah bersiapsiaga nak tido... tiba2 saya mendengar seperti suara bisikan, pada mulanya saya ingat kawan sebilik berbisik tapi kawan saya dah tido nyenyak..mula bersangka baik, saya lelapkan mata semula, tapi suara bisikan tue makin jelas di telinga, saya tak jadi nak tido dan mula memasang telinga, saya jenguk di tingkap, mana tau kalau2 ada kawan2 yang lain memanggil...awak tau saja lah, kem bina semangat nie kadang2, kita hanya sempat tido 2 jam aje sebelum dikejutkan untuk aktiviti seterusnya... tapi kat luar saya tengok takde apa2 yang berlaku...dengan perasaan malas dan mengantuk saya kembali ke katil untuk sambung tido tapi suara tadi makin lama makin jelas, seperti menyuruh saya hantar mereka balik... tapi saya tak layan sangat dengan mainan perasaan, dan dengan bacaan surah2 lazim, akhirnya saya dapat tido..

Keesokkan harinya, saya ingatkan ianya memang mainan perasaan, tapi suara yang saya dengar semalam kembali terdengar, meminta saya menghantar 'mereka' pulang...dek tak tahan dengan suara2 tue, saya bertanya kepada jurulatih di situ, sebab semalam dia ada berpesan kepada kami semua, sekiranya kami 'nampak' atau 'bau apa2 yang pelik' jangan ditegur...saya bagitau apa yang saya dengar dan jurulatih tue bertanya, kami perlu hantar 'mereka' ke mana... kemudian saya mendengar sayup2 suara mengatakan kami perlu hantar 'mereka' pulang di mana kami bermula, maknanya di gua Kota Gelanggi.. Secara kebetulan pada petang tue, aktiviti seterusnya adalah menjelajah gua Kota Gelanggi, dan saya dapat rasakan yang 'makhluk Allah' itu mengikut kami... setelah itu, saya dah tak dengar apa2 suara lagi... suara tue jelas mempunyai dua tona suara, iaitu suara seorang lelaki dan seorang perempuan... apakah makhluk Allah itu? hanya Allah saja yang tahu... memang tak dinafikan kita berkongsi dengan makhluk yang lain, dan kita perlu percaya dengan kewujudan mereka, cuma janganlah kita mintak bantuan daripada mereka sebab mereka pun makhluk seperti kita, tak kebal, cuma hayatnya dipanjangkan hingga hari kiamat... minta bantuan daripada Allah andainya kita menghadapi apa2 masalah dalam kehidupan... 

Jaa nee

 

Share:

0 lovely notes:

Post a Comment

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧