✿Sahabatku✿

Follow

Friday, November 06, 2015

HAD BATASAN AURAT WANITA MENURUT FIRMAN ALLAH DAN HADIS NABI…

Image result for islamic woman animeAssalamualaikum, 

Sekadar perkongsian..Maafkan saya andainya tersalah kata..






1.Bulu kening
Menurut Bukhari, “Rasulullah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening.” 
Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki (tumit kaki)
“Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.” An-Nur: 31.

Keterangan: Menampakkan kaki dan menghayunkan/melenggokkan badan mengikut hentakan kaki.

3. Wangian
“Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina.” 
Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada
“Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka."
An-Nur : 31

5. Gigi
“Rasulullah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya.” 
Riwayat At-Thabrani

“Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah”. 
 Riwayat Bukhari dan Muslim.


6. Muka dan Tangan
Asma Binti Abu Bakar telah menemui Rasulullah SAW dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasulullah:
"Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja.” 
Riwayat Muslim dan Bukhari.

7. Tangan
“Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya”. 
Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

8. Mata
“Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya.” 
An Nur : 31. 

Sabda Nabi SAW, “Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama, pandangan seterusnya tidak dibenarkan.” Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

9. Mulut (suara)
“Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik.” 
Al Ahzab: 32. 

Sabda Nabi SAW, “Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi.” Riwayat Ibn Majah.

10. Kemaluan
“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka. ” An Nur : 31.

“Apabila seorang perempuan itu sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya.” 
 Riwayat Al Bazzar. 

“Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah.” 
Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

11. Pakaian
“Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti.” 
Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah.

“Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya.” 
Riwayat Bukhari dan Muslim.

Keterangan: Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

“Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuan mu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.” 
Al Ahzab : 59.

12. Rambut
“Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya.” Riwayat Bukhari dan Muslim.

Subhanallah… Moga-moga kita berada di dalam golongan wanita yang mementingkan penutupan dan penjagaan aurat…wallahu alam!


Share:

7 comments:

  1. sama-sama kita saling ingat mengingatkan,,,
    thanks for sharing akak ^^

    ReplyDelete
  2. perkongsian yang bermanfaat.. menjadi kewajipan setiap muslimah untuk berpakaian mengikut syariat yang telah ditetapkan..

    ReplyDelete
  3. peringatan yg bagus kak.. kikir gigi tu mcm mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikir gigi tue sama macam macam buat gigi untuk bagi sama rata...Kalu gigi dia lain daripada orang maka dibolehkan buat gigi atau kikir gigi, tapi kalu sekadar nak cantik semata2, maka hukumnya haram sebab kita dah mengubah ciptaan Allah...dan satu lagi kalu giginya tak boleh nak guna macam orang lain, maka dibolehkan buat gigi... ^_^ betulkan akak jika salah..

      Delete
  4. please visit my blog and also follow, thanks. liz-juelita.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. bagus info ni, untuk muhasabah diri juga

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧