✿Sahabatku✿

Follow

Wednesday, December 02, 2015

Kuih tradisional Terengganu - Semang Sarang Burung..

Assalamualaikum wbt...

Saya nak kongsi sikit mengenai kuih tradisional Terengganu, masa kecik2 dulu, saya selalu makan kuih nie, sampai comot2 di mulut... hehe..

 

Namanya kuih Semang Sarang Burung, rupanya lebih kurang macam gula kapas
tapi versi nie banyak gunakan tepung... Cara buat pun agak sukar dan
memerlukan ketelitian (betul ke ejaan..?) dan kesabaran yang tinggi
sebab nak buat gula jadi seperti benang... 

Tapi awak suma boleh tengok video di bawah untuk melihat cara membuatnya...




Kalau awak datang di Kuala Terengganu dan ingin cari kuih nie, awak cari aje
kat Pasar Payang.. Ianya memang banyak dijual dengan harga yang berpatutan, tak silap saya dalam satu bekas, ada 6 biji kuih dengan harga sekitar RM3-RM5, tapi 
nie harga anggaran jea tau.. 

Jaa nee.. 


Share:

6 comments:

  1. eh,,, dah lama akak tak makan kuih ni.... sedap ni....

    ReplyDelete
  2. Pertama kali dengar dan tahu...tapi tertarik dengan warna2nya tu...

    ReplyDelete
  3. Rasa kuih semang nie macam gula kapas jea Kak PC, memang sedap, dan inilah makanan tradisi orang Terengganu dan jugak Kelantan.. =D

    ReplyDelete
  4. Pernah nampak tapi tak cuba lagi.. Cam manis je..

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧