✿Sahabatku✿

Follow

Sunday, September 18, 2016

Review filem 'Tag Riaru Onigokko

Image result for cute icon pngAssalamualaikum wbt...
Malam nie saya nak review tentang filem Jepun yang bertajuk, Tag Riaru Onigokko, sebuah filem fiksyen suspen seram.. Kalu awak nak tengok filem nie kena tengok betul2 sebab jalan citernya agak mengelirukan... Saya pun dua kali tengok filem nie baru faham jalan citernya sebab pada akhir  filem nie agak mengelirukan seolah2 filem nie tergantung..




Kisahnya begini...

Image result for tag riaruSeorang gadis pendiam  sekolah tinggi  bernama Mitsuko terselamat daripada tiupan angin misteri yang memotong badan bas sekolahnya, dan semua orang di dalam bas itu telah terbelah dua. Dia berjaya melarikan diri dari tiupan angin, yang mengejar beliau dan membunuh semua pelajar perempuan serta yang berkaitan dengannya. Bingung, dan dikelilingi oleh bilangan  perempuan sekolah tinggi yang telah mati, dia membersihkan dirinya dan menukar pakaian seragam sekolah pelajar yang mati dan tersandung ke sekolah tinggi yang berbeza. Beliau disambut oleh rakan-rakannya Aki, Sur (panggilan pendek untuk "Surreal") dan Taeko. Tidak tahu siapa mereka, Mitsuko menceritakan kepada Aki di dalam kelas yang dia tidak boleh mengingat jika dia pernah belajar di sekolah ini dan percaya dia mengalami mimpi ngeri tentang gadis yang dibunuh oleh tiupan angin misteri. Aki meyakinkan beliau bahawa ia hanya mimpi ngeri dan mencadangkan bahawa mereka akan ponteng kelas dan pergi ke dalam hutan untuk menceriakannya.


Image result for tag riaru
Di dalam hutan, gadis-gadis itu berfikir mengenai sama ada takdir itu benar-benar telah ditetapkan atau terdapat pelbagai kenyataan dengan beberapa versi sendiri. Sur menggambarkan penentuan takdir adalah ibarat bulu putih, yang menyatakan bahawa masa yang diambil untuk bulu jatuh dan di mana ia akan jatuh pada tanah adalah sudah ditakdirkan. Mitsuko tertanya-tanya jika ada apa-apa yang dia boleh lakukan untuk melarikan diri daripada takdir, tetapi Sur menunjukkan bahawa nasib boleh ditipu dengan hanya melakukan sesuatu yang tidak biasa lakukan, sehingga mengubah hasilnya. Gadis-gadis berasa gembira dan kembali ke sekolah. Aki dan Mitsuko masuk di dalam kelas dan memulakan pelajaran, tetapi secara tiba-tiba guru kelas mengeluarkan senapang mesingan, membunuh semua pelajar  kecuali Mitsuko. Sebelum guru terbabit menembak sekali lagi, Sur dan Taeko datang kepada Mitsuko, dan mereka menyembunyikan diri. Seorang lagi guru kelas, yang baru sahaja membunuh seluruh kelas sendiri, telah menjumpai mereka dan membunuh Taeko dan Sur. Mitsuko dan pelajar  yang masih hidup melarikan diri untuk menyelamatkan diri apabila mereka ditembak mati. Salah seorang daripada gadis mengenali Mitsuko dan memohon untuk dia melakukan sesuatu dan berfikir tentang mengapa ini berlaku. Gadis-gadis itu kemudian dihiris oleh tiupan angin.

Image result for tag riaruMitsuko terus berjalan, dan kemudian mendapati dirinya berada dalam situasi yang mengelirukan apabila pengenalannya dan perubahan rupa: pertama, seperti pengantin perempuan yang bernama Keiko pada hari perkahwinannya, yang dipaksa untuk berkahwin dengan seorang lelaki menjijikkan dengan kepala babi manakala tetamu beliau (semua pelajar perempuan dari sekolah sebelumnya) mengejek dia, kemudian Mitsuko sekali lagi bertukar perwatakan sebagai pelajar bernama Izumi di pertengahan maraton, diapit oleh rakan-rakannya (sekali lagi, terdiri daripada pelajar perempuan dari sekolah dan majlis perkahwinan). Dalam setiap senario, dia disokong oleh versi rakannya Aki, yang sama ada menyokong beliau untuk pertempuran atau mengalihkan perhatian daripada penyerang beliau, terdiri daripada lelaki dan dua orang guru kelas dari sebelum ini. Dalam setiap senario, dia mesti melarikan diri manakala pelajar perempuan yang berada di sekitarnya telah disembelih dalam pelbagai cara.

Image result for tag riaruSelepas menghadapi sekumpulan gadis-gadis Revenant yang cuba untuk membunuh beliau selepas menyatakan bahawa selagi dia hidup, mereka semua akan terus mati, dia sekali lagi diselamatkan oleh Aki. Aki memberitahu beliau untuk memberi tumpuan dan ingat bahawa walaupun dia adalah kedua-dua Keiko dan Izumi dalam senario ini, Mitsuko perlu percaya dirinya adalah Mitsuko. Selepas kembali ke rupa asal sebagai Mitsuko, Aki memberitahu bahawa mereka semua termasuk gadis-gadis yang dia kenali berada dalam dunia fiksyen dan sedang diperhatikan oleh "seseorang". Mereka akan terus memburu Mitsuko dan cuba untuk membunuh beliau dengan cara menyembelih pelajar perempuan yang lain kecuali Mitsuko, sebagai "watak utama", perlu melakukan sesuatu untuk mengubahnya. Aki memberitahu bahawa Mitsuko bahawa untuk keluar daripada dunia ini, Mitsuko mesti membunuhnya. Setelah didesak oleh Aki, Mitsuko dengan berat hati membunuh beliau dengan menarik wayar yang terletak pada tangan Aki dan akhirnya setelah Aki terbelah dua, secara tiba-tiba ada satu portal pintu telah terbuka.

Image result for tag riaruMitsuko mendapati dirinya berada di dalam sebuah bandar dipanggil "Dunia Lelaki" dipenuhi dengan hanya lelaki yang menikmati iklan poster untuk "legenda" ganas 3-D survival seram permainan video dipanggil "Tag", yang menggambarkan Mitsuko, Keiko, dan Izumi sebagai watak-watak dimainkan. Beliau pengsan dan kemudian sedar dirinya berada di dalam sebuah kuil di mana semua pelbagai perempuan dari pelbagai senario dipamerkan seperti patung. Dia tiba di sebuah bilik di mana seorang lelaki tua bermain permainan di TV beliau, menunjukkan tentang situasi yang sama dialami oleh Mitsuko. Mitsuko berasa terperanjat melihat model saiz manusia yang terdiri daripa dirinya sendiri, Keiko, Izumi, Aki, Sur, dan Taeko berada di dalam sebuah kotak kaca. Lelaki itu memberitahu bahawa Mitsuko adalah sebenarnya manusia 150 tahun yang lalu, dia adalah seorang gadis dia dikagumi sebagai rakan-rakan pelajar. Apabila Mitsuko meninggal dunia, lelaki itu berjaya mengambil DNA beliau dan bahawa semua rakan-rakannya dan membuat klon untuk permainannya 3-D. Kemudian muncul seorang lelaki muda jelmaan lelaki tua terbabit memanggil Mitsuko  datang untuk tidur dengan dia. Orang tua itu memberitahu bahawa ianya peringkat akhir untuk memenuhi hasrat beliau dan memberitahu Mitsuko supaya tunduk kepada takdirnya. Sebaliknya, Mitsuko menyerang lelaki muda, menjerit kepadanya untuk berhenti bermain dengan gadis-gadis seperti mainan. Dia mengoyak salah satu daripada bantal, dan bilik itu dipenuhi dengan bulu. Mengingati apa Sur berkata tentang menipu nasib, dia kemudian membunuh diri dengan menikam dirinya sendiri, untuk memberi kejutan kepada orang tua dan lelaki muda.

Kemudian bila keadaan kembali seperti situasi sebelum ini yang terdiri daripada tiga senario permainan, Mitsuko, Keiko dan Izumi  pada masa yang sama membunuh diri masing-masing samada di dalam bas, di gereja perkahwinan, dan semasa maraton. Mitsuko kemudian terjaga bersendirian di atas tanah yang diliputi salji putih, bangun dan melarikan diri, menyedari bahawa "ianya telah berakhir."

Jaa nee..



Share:

3 comments:

  1. ni memang kene tgk betul betul. pening dah .

    ReplyDelete
  2. baca kisah kat atas pon kena banyak kali.. tak faham.. huhu..
    filem ni tak tahulah lagi.. :)

    ReplyDelete
  3. Ayunie Ramli : A'aa memang betul Mek, akak pun dua kali tengok filem nie baru faham jalan citer..
    Gee Lion : hehehe kan... memang complicated sikit citer nie tapi best...

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧