Tazkirah Jumaat #2 : Mengenai musafir

Friday, October 07, 2016


Assalamualaikum wbt...
Daripada Salim RA bahawa Ibn Umar RA berkata kepada seseorang apabila hendak melakukan musafir : “Datanglah kepadaku, aku ingin menyampaikan ucapan perpisahan sebagaimana Rasulullah SAW mengucapkan kepada kami, kemudian beliau mengucapkan: 

أَسْتَوْدِعُ اللَّهَ دِينَكَ وَأَمَانَتَكَ وَخَوَاتِيمَ عَمَلِكَ

Bermaksud: “Aku menyerahkan kepada Allah urusan agama kamu, amanah kamu dan pengakhiran amalan kamu.” (Hadith riwayat at-Tirmizi, No. Hadith : 3443, Abu Dawud, No. Hadith : 2600, Ibnu Majah, No. Hadith : 2826, Ahmad, No. Hadith : 4296, 4550).

Matan Hadith:

عَنْ سَالِمٍ أَنَّ ابْنَ عُمَرَ كَانَ يَقُولُ لِلرَّجُلِ إِذَا أَرَادَ سَفَرًا ادْنُ مِنِّي أُوَدِّعْكَ كَمَا كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُوَدِّعُنَا فَيَقُولُ أَسْتَوْدِعُ اللَّهَ دِينَكَ وَأَمَانَتَكَ وَخَوَاتِيمَ عَمَلِكَ

]التخريج: جامع الترمذي , كِتَاب الدَّعَوَاتِ , بَاب مَا يَقُولُ إِذَا وَدَّعَ إِنْسَانًا , حديث رقم 3443 , عن سالم بن عبد الله بن عمر الخطاب , قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ غَرِيبٌ مِنْ هَذَا الْوَجْهِ[

Pengajaran Hadith :

1. Musafir adalah perjalanan seseorang hamba daripada satu tempat ke satu tempat yang lain. Ianya boleh menyebabkan kesulitan dan kemudharatan kerana menimbulkan kesukaran, keletihan dan menghalang keselesaan, kerehatan serta kesempurnaan dalam beribadah sepanjang perjalanan. Justeru, Rasulullah SAW telah mengajar para sahabat dan umat Baginda SAW mengenai sunnah semasa bermusafir agar setiap kesusahan dan kesukaran yang dihadapi tidak terlepas daripada mendapat ganjaran pahala di sisi Allah SWT.

2. Antara sunnah yang sangat baik untuk diamalkan apabila seseorang hendak melakukan musafir ialah mengucapkan doa kepadanya sebagaimana doa di atas. Terdapat juga dalam hadith yang lain doa berikut:


زَوَّدَكَ اللَّهُ التَّقْوَى وَغَفَرَ ذَنْبَكَ وَيَسَّرَ لَكَ الْخَيْرَ حَيْثُمَا كُنْتَ

Bermaksud : “Semoga Allah SWT membekalkanmu dengan ketaqwaan, mengampunkan dosamu dan Allah memudahkan kebaikan untukmu di mana sahaja kamu berada.

3. Kebiasaannya, bermusafir akan menyebabkan hilangnya kesenangan dan keselesaan dalam melakukan amalan harian mahupun beribadah. Oleh sebab itu, Islam telah memberikan rukhsah (keringanan) kepada seseorang yang bermusafir. Sebagai Muslim hendaklah kita mendoakan orang yang akan bermusafir dan berpesan kepada beliau untuk sentiasa bertaqwa dan menjaga amalan ibadah sepanjang perjalanan tersebut.


Sumber Rujukan : 

1-Kitab Jami’ at-Tarmizi
2-Kitab Sunan Abu Dawud
3-Kitab Sunan Ibn Majah
4-Kitab Musnad Ahmad
5-Kitab Tuhfatul Ahwazi Bisyarhi Jami’ at-Tirmizi Li al-Mubarakfuri
6-Kitab Mirqatul Mafatih Syarh Misykatul Masobih Li al-Syeikh ‘Ali al-Qari
7-Kitab Nuzhatul Muttaqin Syarh Riyaadus Salihin Lil Imam al-Nawawi

*Kredit : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

3 comments

  1. Nice info :) bnyk prsoalan tntang ni

    ReplyDelete
  2. solat jamak qasar ni kena dalami lebih byk ilmu.
    kita ni selalu musafir.
    kalau tak cukup ilmu bebetul, susahkan diri.

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧