Sunday, November 06, 2016

Makanan kesukaan di zaman kecik..



Assalamualaikum wbt..
Haa.. Awak tau tak apa benda nie..? Makanan nie femes sangat tau di Kuala Terengganu.. Ingat lagi masa saya darjah 2 dulu, selalu beli makanan nie, harga pun cuma 20 sen jea masa tue...

Related image

Related image



Benda nie memang likat2, kena tarik panjang2 dulu tepungnya, lepas tue salut dengan kacang, tapi masa zaman saya dulu, ianya bersalut coklat.. Haa.. Inilah coklat tarik namanya.. Aiihh lama kot dah tak jumpa coklat tarik nie.. Saya dapat gambar nie pun ada sahabat Terengganu saya yang share dalam fesbuk.. 

Coklat tarik nie boleh dikatakan agak femes jugaklah, sama femes dengan Tora, DingDang, tapi budak2 Terengganu, khususnya Kuala Terengganu, bila balik sekolah jea, kami mesti cari pakcik yang jual coklat tarik nie.. Resipinya saya pun dah tak ingat apa ramuannya tapi bila nak order, selalu cakap dengan pakcik yang jual tue, 'Pakcik, nak coklat tarik se, nak panjang2.."Ataupun makanan nie.. Sapa tau..?

Image result for lokcing ikan kuala terengganu

Yang nie orang Terengganu panggil 'Lokcing satay ikan'... Isinya memang isi ikan, selalu jugak jual di perkarangan sekolah, masa dulu tak silap 10 sen sebatang.. Ada dua jenis kuah untuk dimakan bersama dengan lokcing nie, iaitu kuah merah pedas dan kuah merah manis, sama macam gambar tue.. wahhh terliur pulak bila tengok makanan nie.. Lokcing nie memang ada jea dijual di tepian pantai Batu Burok Kuala Terengganu, makan masa angin pantai bersepoi2, fuuhhhh terangkat... 

Related image

Kalau awak singgah di Kuala Terengganu, pergilah ke Pantai Batu Burok, memang ada ramai yang menjual lokcing satay ikan nie.. 

*Sumber gambar adalah daripada Google Images


8 comments:

  1. Tak pernah makan coklat tarik tu tp mcm best je kak... ish kena cari ni. hhahahaha. satay ikan tu mmg favorite sy, kuah campur pedas manis, tapi harga pun bleh tahan dh skrg, 40sen.adeh...boleh botak ni...

    ReplyDelete
  2. ssh nak jumpa mkanan kita masa kecik dlu..:)

    ReplyDelete
  3. wah bestnya.. knpa x jmpa time g ganu ari tu kan da rugi!!

    ReplyDelete
  4. Yg tarik pnjg pnjg tu xpenah mkn lg. Yg lokcing tu mmg biasa :)

    ReplyDelete
  5. Tak pernah lagi makan yang tarik2 tu. Tapi satay ikan tu memang selalu makan. time pergi pasar malam selalu jumpa. sedap!

    ReplyDelete
  6. alamak terliur plak tengok, dekat kuantan kadang2 je nampak orang jual guna motor,

    ReplyDelete
  7. Satay ikan skrg dah ada banyak org jual. Ana siap beli yg frozen lg. Bila2 nak makan, bakar je atas kuali. Memori zaman kanak2 tu. 😘

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧