Wednesday, November 16, 2016

Review filem : Sadako vs Sayako

Assalamualaikum wbt..
Sebenarnya filem nie dah agak lama ditayangkan tapi baru semalam saya dapat menontonnya, filem genre seram, genre kegemaran saya.. Tajuknya adalah Sadako vs Sayako..

Image result for sadako vs kayako

Filem nie adalah gabungan watak hantu filem 'Ring' yang diberi nama Sadako manakala watak hantu filem 'Ju-On' yang diberi nama Kayako.. 

Plot filem nie ada dua kisah berlainan tapi di akhir filem nie kedua-dua kisah ini digabungkan...

Kisah pertama :
Seorang pekerja sosial melawat kediaman seorang wanita telah ditemui mati di hadapan televisyen, memegang tali TV diliputi dalam rambut hitam panjang. Secara tiba-tiba pita dalam pemain video bermula, Sadako Yamamura menjelma di dalam bilik dan menanda pekerja sosial menonton rakaman itu.

Pemain video kemudiannya dibeli oleh pelajar universiti Yuri Kurahashi (Mizuki Yamamoto) dan Natsumi Ueno (Aimi Satsukawa), yang ingin menggunakannya untuk membuat salinan pita lain pada cakera DVD. Bila pita rakaman dimainkan, secara tiba-tiba tangan Yuri menjadi terikat dengan rambut hitam tapi dia tak peduli dengan hal itu. Apabila mereka tahu ianya adalah pita video sumpahan, Yuri tetap nak memainkan pita itu walaupun Natsumi cuba memprotes . Tontonan Yuri diganggu oleh telefon dia dan Natsumi memberhentikan rakaman, kemudian mereka menerima panggilan telefon, dan tak ada kedengaran apa-apa melainkan suara nada tinggi yang membingitkan. Natsumi nampak bayangan Sadako dan kemudian Sadako mula menanda Natsumi. Kedua-dua gadis ini kembali ke kedai di mana mereka membeli pemain video, dan mengetahui bahawa seorang pekerja sambilan di sana baru sahaja meninggal dunia selepas menonton pita video yang sama dua hari sebelum. Pemilik kedai juga memberitahu bahawa pemain video telah dijual dari seorang pekerja sosial, kemudian ditemui dengan pisau condong melalui tekaknya setelah dua hari selepas menonton pita video sumpahan itu..

Kedua gadis ini berjumpa dengan Morishige (Masahiro Komoto), seorang profesor a.k.a. Pengarang buku untuk meminta bantuan. Yuri memberi pita dan Morishige menonton untuk menguji kesahihannya. Selepas menerima panggilan telefon, Morishige segera membuat salinan DVD pita dan rasa gembira bahawa beliau telah menemui video yang sebenar, dengan itu mengesahkan kebimbangan gadis-gadis terutama Natsumi yang akan dibunuh oleh sumpahan dalam masa kurang daripada satu hari. Yuri memberitahu dalam satu petikan dalam buku Morishige yang mengesahkan bahawa sumpahan itu boleh melangkau seseorang jika mereka menunjukkan pita itu kepada orang lain. Bagaimanapun, Morishige berkata ia tidak akan berfungsi dalam kes Natsumi kerana Yuri menyerahkan pita itu kepadanya. Beliau kemudian membawa mereka untuk sebuah kuil dan berjumpa dengan paderi untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Sadako dan membuat pembersihan sumpahan. Bayangan Sadako merasuk Natsumi dan membunuh Morishige serta paderi, menjadikan upacara itu gagal. Sebelum paderi menghembus nafas terakhir, dia memberitahu pada mereka untuk mencari seorang lelaki yang mempunyai kuasa psikik bernama Keizo Tokiwa(Masanobu Ando) untuk membantu mereka. Kemudian Keizo muncul diiringi oleh seorang gadis psikik buta Tamao (Mai Kikuchi) dan mereka mula merawat Natsumi yang kerasukan, segumpalan rambut Sadako telah keluar daripada mulut Natsumi dan rambut itu merayap masuk ke dalam sebuah bekas yang telah dijampi oleh Keizo.
Image result for sadako vs kayako



Image result for sadako vs kayakoNatsumi berasa kecewa dan mula menyalahkan Yuri untuk segala-galanya. Yuri berkata dia akan menonton pita itu dan berharap Natsumi akan terus hidup. Keizo munculdan memberitahu Yuri satu-satunya cara untuk memadamkan sumpahan secara kekal adalah untuk menguji Sadako dengan semangat berdendam yang lain supaya kedua-dua roh ini dapat memusnahkan satu sama lain. Yuri mendapat tahu bahawa Natsumi telah mengambil DVD Morishige dan memuat naik pita itu dalam talian, menyebabkan beribu-ribu untuk ditimpa sumpahan. Dengan rasa bersalah dan kesal, Natsumi kemudian mengunci Yuri daripada luar bilik dan cuba untuk membunuh diri di dalam bilik yang berasingan bagi melepaskan diri dari kematian ganas. Tetapi, Sadako muncul dan membunuh Natsumi. Dengan sumpahan yang semakin tersebar, Keizo dan Tamao mensasarkan Kayako Saeki untuk dijadikan satu semangat yang lain yang boleh berlawan dengan Sadako.
Image result for sadako vs kayako
Kisah Dua :
Seoran pelajar sekolah tinggi Suzuka Takagi (Tina Tamashiro) mempunyai impian untuk masuk ke dalam kediaman Saeki selepas berpindah ke tempat kediaman berhampiran. Dia bertemu Keizo yang memberi amaran supaya tidak memasuki rumah atau dia akan dibunuh oleh sumpahan keluarga Saeki. Suzuka kemudian melihat empat orang budak lelaki berdiri di luar bangunan itu ketika berjalan rumah.Salah sorang budak telah dipaksa oleh rakan-rakannya untuk masuk ke dalam rumah sumpahan itu, tapi akhirnya kesemua mereka dibunuh oleh Kayako dan Toshio sebaik saja mereka memasuki rumah. Apabila berita kehilangan mereka sampai di telinga Suzuka, dia merasa bimbang dan mengalami satu bayangan visi dan dia melihat salah seorang daripada budak yang hilang itu. Pada malam itu, Suzuka fikir dia melihat budak lelaki yang sama lalu di tepi tingkap tingkat dua kediaman Saeki dan mula masuk di dalam rumah itu untuk mencari dia, tetapi secara tiba-tiba wajah budak lelaki itu bertukar kepada wajah Toshio yang membuat bunyi kucing dan mula mencakar Suzuka. Dia menjerit histeria menyebabkan ibu bapanya untuk tergesa-gesa masuk ke rumah tetapi kedua-duanya dibunuh dengan kejam oleh Toshio dan Kayako. Keizo secara tiba-tiba muncul dan mengalihkan perhatian Kayako, melempar gumpalan rambut Sadako, dan ini membenarkan beliau dan Suzuka untuk melarikan diri. Mereka berempat mula merancang sesuatu. Kedua-dua gadis yang disumpah ini memasuki rumah Saeki, sambil membawa tv dan pita rakaman supaya Suzuka boleh menonton pita video yang disumpah, dan menjadikan kedua-dua gadis ini dilanda sumpahan. Toshio muncul untuk membunuh tapi dia diseret masuk ke dalam tv dengan rambut panjang Sadako dan terus menghilang. Kemudian Kayako muncul secara merangkak, mula menurun tangga manakala Sadako muncul dari set tv dan kedua-dua roh itu menyerang satu sama lain. Tapi serangan mereka tak dapat memberi kesan apa-apa dan Keizo mula masuk di dalam rumah untuk menyelamatkan dua orang gadis itu.
Image result for sadako vs kayako
Mereka kemudian lari ke telaga dan Keizo memberitahu bahawa kedua-dua roh itu perlu diumpan masuk dalam telaga oleh salah sorang daripada gadis sumpahan manakala seorang lagi perlu menutup lubang telaga tersebut. Yuri mengorbankan dirinya, melompat ke dalam telaga sementara roh Sadako dan Kayako muncul dan menuju ke arahnya, lalu berlanggar menyebabkan letupan ganas kerana mereka bertukar menjadi pusaran besa, dipenuhi dengan daging, rambut dan mata. Pusaran itu terjatuh ke dalam telaga di mana Yuri berada di dalam telaga itu manakala Suzuka dengan cepat menarik suatu penutup menutup atas telaga. Tamao segera mendapat mayat Keizo yang telah terbelah dua kerana melindungi beliau dari letupan itu. Kisah seram ini tidak berakhir apabila Yuri yang mempunyai penampilan Sadako serta berkepala Kayako merangkak keluar daripada telaga; kedua-dua roh ini dijelmakan semula dan merasuk dalam badan Yuri. Oleh kerana itu, roh Sadako dan roh Kayako menjadi satu entiti baru yang dinamakan Sayako. Dengan rancangan Keizo telah gagal, Yuri yang kerasukan roh Sayako berjalan ke arah Suzuka menjerit manakala Toshio, yang telah terlepas keluar daripada tv Sadako, berada di belakang Tamao.. Kejadian ini menyebabkan nasib mereka berdua tidak diketahui...

Dalam babak kredit terakhir, Yuri yang dirasuk roh Sayako kini boleh merangkak keluar ataupun berdiri tegak di dalam skrin tv. Seseorang hanya akan disumpah sekiranya mereka menonton pita rakaman sumpahan atau masuk ke kediaman keluarga Saeki atau melakukan kedua-duanya sekali dalam masa yang sama..

Komen saya untuk filem nie, oklah jugak walaupun tak berapa nak faham ending filem nie, sebab babak yang terakhir tue membuatkan watak Tamao dan Suzuka tergantung, apa terjadi pada mereka berdua.. Dan sebenarnya Yuri nie dah mati ke atau cuma kerasukan roh-roh sumpahan.?


6 comments:

  1. cite jepun eyh kak kin. takot mek nk tgk sbb jepun biasa real dia punya hantu.

    ReplyDelete
  2. Ayunie Ramli : A'aa mek, citer Jepun..Akak memang ada sequel filem Ju-On..hehehe

    ReplyDelete
  3. Alamak.. pening Sha.. hehehe..
    Tapi emmang tak tengoklah..
    Sha pilih untuk membaca je..

    ReplyDelete
  4. Citer jepun agak memeningkan jugak ek..teringin jugak nak tengok cerita seram2 ni cuma masih takde kekuatan diri.

    ReplyDelete
  5. dendam dengan dendam..rasa takut nak tengok

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧