✿Sahabatku✿

Follow

Friday, December 30, 2016

Salam Jumaat...

Image result for nature scenes

Assalamualaikum wbt...
Hanya tinggal 32 jam saja lagi kita akan melangkah ke tahun baru dan masa itulah kita sibuk memperkatakan azam tahun baru masing-masing.. Tak kurang jugak ada yang mulai sibuk untuk menyiapkan kelengkapan anak-anak yang akan mulakan persekolahan.. Apapun yang kita lakukan, kena selalu beringat pada diri sendiri, apa yang kita lakukan adalah semata-mata untuk mendapat keredhaan Allah dan bukannya untuk duniawi saja.. Macam persiapan untuk anak-anak yang akan bersekolah, yang sinonim memang memerlukan belanja yang besar, janganlah kita mengeluh seolah-olah ianya terlalu berat bebanannya sebab kalau kita terlalu meluahkan perasaan mengeluh tue, seolah-olah kita mengeluh apa yang Allah dah rancangkan dalam kehidupan kita..

Yea saya tau saya masih belum mengalami situasi untuk memberikan anak-anak pendidikan dan belum layak untuk memperkatakannya, tapi saya ada pendapat saya tersendiri.. Saya menyatakan sedemikian kerana saya melihat dan mendengar segelintir ibu bapa yang mengeluh sakan tentang belanja sekolah anak-anak.. Kita kena akui yang kita berada di zaman yang memerlukan banyak belanja dan bukannya berada di zaman nilai belanja yang besar.. Hakikat hari ini duit sebanyak RM50 hanya dapat dibeli beberapa barangan saja jika dibandingkan dengan RM50 pada 20 tahun dulu, satu troli penuh kita dapat beli barangan keperluan harian, betul tak..?

Image result for nilai duit 2016

Sebenarnya apa yang kita alami sekarang semuanya daripada perancangan Allah dan hanya Allah saja yang mengetahui apa yang akan berlaku seterusnya yang kita sendiri tak tahu apa yang akan berlaku pada masa hadapan.. Bila saya mendengar ada yang mengeluh,

Adoii, pokai bulan nie disebabkan tiga orang anak bersekolah..”

Mak aii... Mahalnya yuran sekolah, tue baru sorang yang daftar, belum campur yang taska lagi..”

Baju sekolah, alat tulis, buku dah beratus-ratus habis, belum lagi yuran sekolah... Camne tue? ”



Kakak dah masuk asrama, duit RM2k dah melayang.. Nie belum adik-adik dia lagi nie... Mana nak cekau duit? ”



Penah dengar kan ayat-ayat di atas.. Walaupun nampak seperti ringan saja pernyataannya tapi itulah hakikatnya kita mengeluh.. Saya tak kata kita tak boleh mengeluh sebab kita nie manusia biasa, kadang-kadang memang akan terkeluar ayat-ayat mengeluh nie.. Saya pun sendiri memang mengeluh jugak jika ada sesuatu yang menganggu kehidupan saya.. Seperti saya katakan tadi, kita berada di zaman yang memang memerlukan belanja yang banyak, suka ataupun tidak, kita kena harungi jugak.. Mengadulah pada Allah jika ianya terlalu membebankan kita, semoga Allah permudahkan urusan kita.. Walaupun kami berdua masih belum dikurniakan cahayamata tapi kami sendiri terkesan jugak apa yang berlaku, sama seperti awak suma.. Nak beli barang yang menjadi idaman perlu berfikir banyak kali disebabkan ada benda penting lagi yang diperlukan...



Cara segelintir ibu bapa mengeluh tue ada kalanya tak kena, contohnya bila ada gadget yang baru dikeluarkan, masing-masing sibuk nak membelinya samada untuk diri sendiri ataupun untuk anak-anak.., lepas tue upload pulak gambar-gambar seperti handbag baru, barangan kosmetik yang mahal, spot rim, jam tangan berjenama ataupun pergi ke restoran dengan ber 'caption' #jgnkecamsaya #handbagboniasales #tukarbajuspotrim.. Tapi bila beli keperluan yang asasi seperti keperluan sekolah anak-anak mula mengeluh ; mahal lah ; pokai duit lah ;... Kehendak melebihi keperluan...
Tapi walaupun kehendak, mereka mengeluh jugak cuma ada perbezaan sikit dari segi ungkapan mengeluh, contohnya..



Alamak, terbeli pulak kasut jenama Hush Puppies...Matilaanak..”

Ala, murah jea kosmetik nie, baru RM180 satu set daripada RM250..”

Alahai, sori yea, gambar tak jelas... Camnie la rupanya kalu snap gambar pakai phone cokia... ”



Ada perbezaan tak ungkapan mengeluh tue..? 

Nak mengeluh tue boleh, tapi adalah lebih baik kita mengeluh di depan Allah, Insha Allah pasti Allah akan memberi ilham untuk kita, membantu kita.. Semoga kita semua tidak berada di dalam golongan yang suka mengeluh kerana sifat mengeluh nie adalah satu satu penyakit jiwa.. Kita seharusnya bersyukur kepada Allah kerana kita masih dapat memberikan anak-anak pendidikan, dapat memberikan anak-anak kita makanan, pakaian dan tempat berteduh.. 




Dan semoga kita semua dijauhkan daripada sifat-sifat mengeluh dalam keriak- kan kerana ianya amat memudaratkan dalam kehidupan seharian kita... 


Share:

3 comments:

  1. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ

    Salam jumaat dr sy. Semoga mendapat Jumaat yg barokah insyaAllah.

    ReplyDelete
  2. Aah. Selalu jugak dengan orang sekeling mengeluh macam tu.

    Happy new year sis. :)

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧