✿Sahabatku✿

Follow

Wednesday, March 01, 2017

Nilai D.U.I.T.

Image result for duit

Assalamualaikum wbt.. Jom kita sama-sama renungkan, jadikan kebaikan sebagai tauladan dan jadikan keburukan sebagai sempadan kehidupan kita..

-..Duit .. tak boleh bawa mati tapi tak ada duit rasa nak mati.
-.. Duit .. tak boleh beli kasih sayang tapi kasih sayang boleh melayang bila tak ada duit.
- ..Duit .. tak boleh beli tidur tapi tak ada duit tidur pun tak lena.
- ..Duit .. tak boleh beli kesihatan tapi untuk sihat perlukan duit. 
- ..Duit .. tak boleh beli kebijaksanaan tapi untuk dapatkan ilmu perlukan duit. 
- ..Duit .. Orang bodoh nampak cerdik bila ada duit tapi orang cerdik nampak bodoh bila tak ada duit.
- ..Duit .. bukan segalanya tapi segalanya perlukan duit. 


..D - don't.
..U - use.
.. I - intelligence.
..T - the wrong way.


Kata orang-orang bijak pandai, jika :

1. ..Ingin bahagia. - Solat awal waktu
2. ..Ingin sihat - Berpuasa
3. ..Ingin dipermudahkan urusan - Bacalah Al-Quran
4. ..Ingin wajah berseri - Jaga solat Tahjud
5. ..Ingin kaya - Solat Dhuha
6. ..Dihimpit masalah - Beristghfarlah
7. ..Berdukacita. - Berdoalah
8. ..Mahukan keberkatan - Berselawatlah.


Yang membaca, tak untung
Yang bercakap, pun tak untung
Yang mendengar, pun tak untung
Yang untung, orang yang mempratikkannya, Insha Allah.


Mari kita amalkan..

" DUIT " 

D - DOA
U - USAHA
I - ISTIQAMAH
T - TAWAKAL

Dan tahukah kalian..?

- Istana Paling Cantik → MASJID.. 
- Lagu Paling Sedap → AZAN .. 
- Senaman Paling Baik → SOLAT.. 
- Hobi Paling Berfaedah → ZIKIR.. 
- Agama Paling Indah →ISLAM.. 

Minta berhenti sekejap je...Bacalah ini..
Curi sedikit masa Emas kita... Gunakan 1 minit untuk mengingati ALLAH

Langkah 1:
Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih

Image result for SUBHANALLAH WALHAMDULILLAH WALA ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR


Image result for astaghfirullah in arabic

Image result for La ilaha illah

Related image


Langkah 2:
Hayatilah sedalamnya akan makna ayat demi ayat, perkataan demi perkataan 

Langkah 3:
Forward pesanan ini pada sesiapa sahaja yang kalian sayangi...

Dan kalian akan dapat hasilnya..

Hasil 1:
Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka untuk mengingat, berdoa & bermunajat kepada ALLAH SWT.

Hasil 2:
Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka untuk mengingat & berdoa pada Nabi Muhammad SAW


Hasil 3:
Dalam sesuatu tempoh, sekurang-kurangnya seseorang telah mendoakan kesejahteraan untuk kita & di-AMIN-kan oleh para Malaikat...:)

Ambil hikmahnya saja wahai sahabat-sahabat, 

Ya Allah
Ya Rahman 
Ya Rahim
Ya Malik
Ya Qudus
Ya Salam
Ya Mu'min 
Ya Muhaimin
Ya Aziz
Ya Jabar. Ya Mutakabbir
Ya Salam
Ya Hayyu
Ya Qoyum
Ya Sami
Ya RozaQ
Ya Mugni
Ya Malikul mulki
Ya Dzal djalalilwalikrom
Ya Gofar
Ya Mujib
Share:

12 comments:

  1. Entri yang sangat bermanfaat. Jangan sampai kita jadi hamba duit dah lah ye 😀

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah...
    sharing yg penuh makna.
    especially bab zikir tu.
    sape yg membaca, dpt pahala in shaa Allah.
    tq shikin :)

    ReplyDelete
  3. Terima kasih perkongsian ini....

    ReplyDelete
  4. Kite suka entry ni.. Menarik dan bermanfaat.. +++kreatif.. :)

    ReplyDelete
  5. akak.. tq for this entry.. meresap betul dlm jiwa :)

    ReplyDelete
  6. InsyaAllah, kita kne jugak ade duit ntuk hidup d dunia tp bukanlah ntuk kaya. Ckup skadar cukup ntuk kprluan ;)

    ReplyDelete
  7. bagus perkongsian shikin nie.. secara tak langsung yang membaca turut berzikir..

    ReplyDelete
  8. Tq sharing, sama sama kita amalkan selalu...

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧