Kisah seekor siput 🐌

Thursday, June 01, 2017

Assalamualaikum wbt..
Selamat pagi suma..! Saya nak kongsi cerita sikit pada awak, semoga ianya menjadi teladan pada kita suma di bulan Ramadhan Al-Mubarak.. Ianya kisah seekor siput...


Image result for cute snail

Ada seekor siput 🐌 yang selalu memandang sinis terhadap seekor katak 🐸 .. Suatu hari katak 🐸 yang sudah hilang kesabaran akhirnya bertanya kepada siput 🐌.. "Wahai siput 🐌, apakah saya telah melakukan kesalahan sehingga awak begitu membenci saya?" 

Siput 🐌 menjawab, " Kalian kaum katak 🐸 mempunyai empat kaki dan dapat melompat ke sana ke mari, tetapi saya pula terpaksa membawa cengkerang 🐚 yang berat ini, terpaksa merangkak di atas tanah, jadi saya berasa amat sedih dan cemburu melihat awak. " 

Lalu si katak 🐸 menjawab, " Setiap kehidupan memiliki penderitaannya masing-masing, awak hanya melihat kegembiraan saya saja, tetapi awak tak dapat melihat penderitaan kami semua."

Dan seketika itu, ada seekor ular 🐍 besar sedang menuju ke arah mereka, siput 🐌 dengan cepat memasukkan badannya ke dalam cengkerang 🐚 sedangkan katak 🐸 menjadi mangsa si ular 🐍.. Siput 🐌 berasa terharu dan akhirnya baru sedar... Ternyata cengkerang 🐚 yang dimilikinya BUKAN merupakan satu bebanan.. tetapi ianya adalah kelebihannya...

Jadi, nikmatilah kehidupanmu💖.. Tak perlu kita bandingkan kehidupan kita dengan orang lain... Sifat iri hati kita terhadap orang lain sebenarnya akan membawa lebih banyak penderitaan.. 

Rezeki bukan selamanya berupa emas atau permata 💎, atau wang 💰 yang banyak, bukan pula saat kita di dalam rumah yang mewah 🏡 dan pergi ke mana-mana  dengan berkereta 🚗... 

Rezeki juga adalah berupa sebuah jiwa 💖 dan hati 💖 yang tenang.. Hati akan menjadi tenang bila kita selalu menghargai dan mensyukuri apa yang ada.. Hidup ini janganlah kita selalu merungut ataupun selalu mengeluarkan perkataan 'susah'... Kerana yang 'susah' itu mungkin ada hikmah di sebaliknya yang hanya Allah saja yang tahu..

9 comments

  1. Setuju janganlah dengki mendengki.
    Setiap orang ada rezeki masing-masing

    ReplyDelete
  2. Betul tu. Kena Sentias bersyukur dgn apa yg ada.

    ReplyDelete
  3. =') btl. wlu sikit, bsyukur la dgn pa yg kita ada.. pesanan yg dalam untuk sbuah kisah yg pendek =)

    ReplyDelete
  4. Terbaik cerita ni... Dpt memberi kesan pada lea.. Thankz shikin.. :)

    ReplyDelete
  5. Memberi pengajaran cerita ni. Betul kak, kita tak perlu nak bandingkan life kita dengan orang lain. Masing2 ada rezeki sendiri =)

    ReplyDelete
  6. setuju..lain orang lain rezekinya

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧