Monday, August 15, 2011

15th August 2011

Aku ingin mohon maaf kepada semua kerana tidak dapat menulis blog ini lama-lama kerana aku mengalami senggugut yang amat ketara sekali.... Pagi tadi aku pergi ke klinik untuk mengambil ubat dan Al-Hamdulillah sakit senggugut aku nampaknya berkurangan dan aku diberi cuti sakit lantaran kesakitan yang amat sangat yang perlu aku tanggung... Hari ini hubby membeli makanan untuk berbuka puasa dan bersahur nanti... kasihan aku melihat hubby yang kepenatan bekerja, maklumlah di bulan puasa ini memang banyak dugaan dan cabaran yang perlu dia tempuhi.... Tetapi tidak mengapa abang sayang... Allah itu Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.. Asalkan hati kita ikhlas untuk beramal dan bekerja.... Ini ada sedikit renungan untuk aku kongsi bersama- sama dengan kamu semua... Hayatilah dan renung-renungkan....


TIPS MENCARI SAHABAT SEJATI


1) Boleh Berkongsi Apa Sahaja

Individu dari kategori ini ternyata sanggup mengenepikan krisis yang sedang dialaminya demi seorang sahabat. Tetapi jangan pula engkau mengambil kesempatan atas dirinya pula.

Bagaimana ingin mengenalpasti individu ini?
Dia tidak kecoh dan mampu menyimpan rahsia walaupun perkara kecil. Dia sering bertanyakan khabar tentang diri kamu. Karier impiannya ialah seorang ahli ‘psikologi’


2) Memahami

Kamu boleh menerima dan mendengar nasihat serta pandangan yang diberikan dengan hati terbuka. Nasihat yang diberikan juga amat menyakinkan kamu! Individu ini wajar kamu dampingi sebagai sahabat sejati!

Bagaimana ingin mengenal pasti individu ini?
Dia sedia dihubungi bila-bila masa… 24jam sehari, 7 hari seminggu! Dia seorang teman yang komited. Dalam perhubungan, dia adalah pasangan yang setia. Dalam percintaan dia banyak membantu kamu! Dia mampu mengenali sama ada individu yang kamu dampingi itu benar-benar ikhlas dengan kamu atau mungkin ingin memperalatkan diri kamu sahaja!


3) Profesional 

Ketika kamu mengalami krisis percintaan, sahabat datang menghampiri kamu dan cuba memahami situasi kamu. Dia cuba memberi nasihat dengan meletakkan dirimu dalam dirinya. Nasihat dan pandangannya itu ternyata tidak mempunyai unsur berat sebelah dan sekali gus tidak meletakkan kesilapan pada mana-mana pihak! Jelaslah dia sahabat yang profesional yang wajar kamu mendampingi!

Bagaimana ingin mengenal pasti individu ini?
Dia bijak mengawal emosimu setiap kali kamu berada dalam keadaan tegang.
Setiap kali kamu menyatakan pandangan dan cadangan, dia mendengarnya dengan ikhlas dan hormat. Kamu boleh melihat kejujuran itu dari sinar matanya.
Dia tidak pernah memberi alasan sekiranya kamu ajak bertemu. Walaupun dia tahu bahawa dirinya akan menjadi tempat curahan masalah pada waktu itu.



4) Jujur 

Setiap kali ada yang tidak kena dengan penampilan mu, dia akan menegur mu dengan bijak. Ternyata dia berkeinginan agar kamu kelihatan cantik sepanjang masa. Dari teguran dan komen yang diberikan itu ternyata membina. Kamu menerima dengan hati yang terluka.

Bagaimana ingin mengenal pasti individu ini?
Dia adalah individu yang lurus. Walaubagaimanapun, kelurusannya itu tidak menyakitkan hati kamu! Dia sedia menjadi tulang belakang buat diri mu…
Kamu sentiasa merasakan bahawa nasihatnya amat berharga!


5) Happy Go Lucky 

Keramahannya sentiasa menyenangkan setiap orang yang berada di kelilingnya. Dia sentiasa berada di dalam keadaan ceria.

Bagaimana ingin mengenal pasti indivudu ini?
Dia pandai menjaga diri dan mementingkan penampilan
Apabila bersama dengannya kamu merasakan ia adalah detik yang paling menyeronokkan. Dia memang menghiburkan. Teman-teman perempuan dan lelaki menyenanginya!


Hindari teman anda jika :
Teman yang Menjatuhkan kamu
Gemar mencari kesalahan orang lain
Setiap perkara dinilainya dari sudut negatif sahaja
Dia tidak memiliki ramai kawan!

Teman yang memiliki pengaruh negatif
Kamu sendiri dapat melihat sikap buruknya itu seperti kaki ponteng, menipu dan sebagainya.
Dia mengajak kamu melakukan perkara yang kamu sendiri pasti bahawa ia adalah SALAH!
Dia gemar melakukan sesuatu perkara secara sesuka hati. Kamu sendiri tidak menyenanginya!

Teman yang mempergunakan kamu
Dia tidak pernah ingin berkongsi kegembiraan denganmu
Sekiranya dia bersedih, dia harapkan kamu memberi sepenuh perhatian padanya.
Bila kamu memerlukan pertolongan dia tidak memberi apa-apa tindak balas.

Teman yang tikam dari belakang ( Macam cerita “Jangan Main Belakang”! )
Apa kamu miliki, akan turut dimilikinya sama
Dia gemar merahsiakan sesuatu perkara dari pengetahuan kamu
Nasihatnya sering menimbulkan keraguan pada dirimu.

Teman yang suka meniru kamu!
Serba-serbinya sama. Rambut, beg, baju dan lain-lainnya sama dengan mu.
Setiap kali ingin membeli barangan yang disukainya dia akan menanyakan mengenai cita rasa mu terlebih dahulu.
Apa jua yang kamu suarakan, turut disuarakan sama olehnya. Kamu bagaikan kembar. Walaupun mungkin rapat tapi masing-masing mestilah dengan indentiti tersendiri.

" Selemah-lemah manusia ialah orang yg tidak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yang mensia-siakan sahabat yang telah dicari " 

( Saidina Ali)





No comments:

Post a Comment

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧