10 Tanda Anak Menghidap Kemurungan

Friday, March 01, 2013

 ZALIA SELALU MURUNG, BUKAN SAHAJA TEMAN-TEMAN SEKELAS YANG MENYEDARI KEADAAN DIRINYA MALAHAN GURU KELASNYA, CIKGU ATIRAH JUGA PERASAN DENGAN PERUBAHAN SIKAP ZALIA YANG SEMAKIN HARI SEMAKIN PENDIAM. SEDANG TEMAN-TEMANNYA BERGEMBIRA, DIA DUDUK MENYENDIRI TANPA HIRAUKAN KEADAAN SEKELILING. WAJAH ZALIA KELIHATAN PUCAT DAN MURAM SEOLAH-OLAH TIADA SEMANGAT.

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSDcjHhAly1Avseu_WQLKGUThdS03GaHPxPFG19837V1xrZA_QmGARupanya apabila diselidiki, Zalia kerap kali dimarahi mamanya. Sikap mamanya membuatkan Zalia rasa tidak dihargai, belum pernah rasanya mamanya mengeluarkan kata-kata pujian pada Zalia. Hingga ke saat ini Zalia selalu berfikir, mengapa mamanya amat membenci dia. Lama-kelamaan Zalia jadi murung dan  hidupnya seperti tidak bermakna lagi. Situasi ini menunjukkan bukan sahaja golongan dewasa yang menghidapi kemurungan,kanak-kanak juga tidak terkecuali. Kemurungan adalah salah satu gangguan psikologi dan psikiatri yang paling kerap dialami seseorang. Paling menggusarkan apabila gangguan itu boleh  meninggalkan kesan terhadap perasaan, kehidupan, emosi dan tingkah laku seseorang.
 
Tanda Kemurungan
 
1. Kanak-kanak yang kerap menangis. Tidak boleh berlaku kesilapan atau menegur sikapnya, pasti anak itu menangis. 
 
2. Kerap berasa sedih, mereka seolah-olah tiada semangat untuk meneruskan hidup. Segala yang berada di depan matanya hanyalah kesedihan. 
 
3. Kebiasaannya, kanak-kanak murung tidak boleh diharap bila diminta melakukan sesuatu. 
 
4. Hilang minat terhadap sebahagian besar aktiviti dan individu lain. Biarpun orang lain sedang bernyanyi, dia kelihatan tiada perasaan dan dia lebih rela bersendiri  daripada bercampur-gaul. 
 
5. Di sebabkan mereka seperti tiada semangat, maka mereka kelihatannya cepat letih, pucat dan kurang bermaya. 
 
6. Anak yang murung dikenal pasti mudah meradang dan mudah tertekan serta sering berasa bimbang. 
 
7. Anak yang murung selalunya akan di pulau dan sering diketepikan oleh kanak-kanak sebaya yang lain. 
 
8. Anak bukan sahaja berubah daripada segi personaliti, prestasi dalam pelajaran juga akan merosot. 
 
9. Sering mendakwa mengalami masalah kesihatan sepertisakit kepala, perut dan sebagainya. Kadang kala mereka hanya menipu untuk merayu simpati. 
 
10. Sesetengah kanak-kanak kurang selera makan apabila menjadi murung, ada sesetengahnya pula menjadi sebaliknya. 
 
 
Sebaik-baiknya setelah menyedari perubahan sikap anak, anda perlu mengambil tindakan pantas. Pertamanya, dapatkan nasihat secepat mungkin daripada pakar psikologi apabila menyedari anak anda mengalami gejala-gejala kemurungan yang teruk, berpanjangan dan luar biasa. Selain itu, dapatkan pemeriksaan doktor sekiranya mengesyaki anak anda mengalami masalah kesihatan dan belum pernah mendapatkan rawatan daripada doktor berhubungan masalah yang dialaminya selama ini. Oleh itu, sebagai ibu bapa anda perlu bijak mengenali gejala-gejala yang menunjukkan anak sedang dilanda kemurungan untuk membolehkan mereka mengambil tindakan susulan.

Post a Comment

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧