7 kalimah agung yang perlu kita amalkan

Friday, December 26, 2014


Jom amalkan kalimah-kalimah indah yang selalu diamalkan oleh Nabi Muhammad Saw.Daripada kita berzikir dengan telefon bimbit kita,berzikir dengan lagu kegemaran kita,apa salahnya sekali sekali berzikir dengan kalimah-kalimah ini.Bukan sahaja melatih diri menjadi lebih baik tetapi juga dapat menambahkan iman dan pahala kita. Insha Allah..

Amalkanlah kalimah-kalimah ini sewaktu lapang awak semua.Insha Allah ia menjadi saham kita di akhirat kelak.Bukan saja sewaktu gembira tapi tatkala bersedih pun boleh diamalkan.Jom amalkan....

Sabda Rasulullah SAW:
“Barangsiapa yang hafal dan mengamalkan tujuh kalimah ini akan dimuliakan oleh Allah dan malaikat dan akan diampuni doasa-dosanya walau sebanyak buih di lautan.”



Bismillahirrahmanirrahim (Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani) – Pada tiap-tiap ketika hendak mengerjakan/melakukan sesuatu. 



Alhamdulillah ( Segala puji bagi Allah SWT ) – Pada tiap-tiap sesudah/selesai melakukan sesuatu. 



Astaghfirullah hal azim (ku memohon keampunan kepada Allah lagi Maha Agung) – Apabila tersilap mengatakan sesuatu yang buruk sama ada sedar atau tidak sedar, sengaja atau tidak sengaja.



Insha Allah (Dengan izin Allah SWT) – Apabila ingin atau berniat melakukan sesuatu pada masa akan datang.



Laa Haula Wala Quwwata Illah Billah (Tiada daya dan tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah semata-mata) - Apabila tidak dapat melakukan sesuatu yang agak berat atau melihat sesuatu yang buruk.



Innalillahi wainna ilaihi raji'uun (Sesungguhnya dari Allah ia datang, dan kepadaNya jua ia kembali) - Apabila menerima sesuatu musibah atau melihat kematian.


Laa Ilaha Illallah (Tiada tuhan melainkan Allah SWT) - Bacalah sepanjang siang dan malam sebanyak-banyaknya. Amalkanlah selalu moga-moga kita tergolong di kalangan orang yang terpilih oleh Allah.

Post a Comment

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧