Fakta menarik mengenai pasukan bomba dan penyelamat

Thursday, October 29, 2015

 

  • Keanggotaan bomba di Amerika Syarikat adalah seramai lebih kurang 30,542 orang anggota dan seramai 26,942 jumlah tersebut adalah dari sukarelawan atau separuh masa sahaja.
  • Sekitar 1600an beberapa enjin jentera telah dicipta namun ianya tidak sesuai digunakan kerana cara kupling atau penyambungan yang tidak sempurna. Namun pada tahun 1690, John Lofting telah mencipta alat yang sesuai  untuk memasang hos ke sumber air atau jentera. Ianya juga dipertingkatkan penghasilannya dengan ciptaan pereka seperti Richard Newsham dan hinggalah 1900 Merryweather dan anaknya telah mecipta satu enjin yang sesuai bagi kerja-kerja pemadaman kebakaran.
  • Penggunaan kuda untuk menarik jentera berenjin telah diperkenalkan pada 1832 di New York untuk menggantikan tenaga manusia sebelum itu. New York Mutual Hook And Ladder Company No. 1 adalah merupakan syarikat pertama yang menggunakan kuda sebagai penggerak untuk menarik enjin stim berjentera.
  • Loceng kecemasan telah diperkenalkan dan digunakan seawal tahun 1068 bagi memberi peringatan kepada penduduk dan orang ramai tentang bahaya kebakaran yang berlaku. Ianya diperkenalkan oleh William the Conquer pada waktu itu.
  • Penggunaan hos telah digunakan  seawal tahun 400 sebelum Masihi sebagai satu alat bantuan pemadaman dan ianya diperbuat daripada gumpalan bulu-bulu kerbau besar/seladang sebagai punca air utama pemadaman sebelum pengenalan kepada bekas takungan yang lain. 
  • Tahun 1736 merupakan tahun pertama seorang sukarelawan telah diterima masuk dalam jabatan bomba bagi membantu kerja-kerja pemadaman kebakaran yang berlaku di Philadelphia, Amerika Syarikat.
  • Pada tahun 1673,dua orang Belanda iaitu Jan Van Der Heiden dan anaknya telah mencipta hos yang sesuai dengan menggunakan kulit yang dijahit bersambung-sambung oleh tukang kasut.
  • Akhirnya pada tahun 1803 sebuah kilang membuat hos telah dibuka untuk memenuhi keperluan penggunaan hos bagi kes-kes kebakaran. Philadelphia Hose Company telah dibukabagi tujuan ini. Kemudian diikuti kilang-kilang lain seperti American Fire Hose Manufacturing Company di Chelsea dan Massachusetts ("first seamless cottons fire produced for steam fire engine").
  • Disebabkan ikatan penyambung antara kuda dan jentera agak merbahaya, popularitinya agak tenggelam sedikit sehinggalah Charles E Berry dari Jabatan Bomba Massachusetts pada tahun 1840an mencipta satu alat penyambung yang sesuai yang dipanggil hook harness menggantikan tali penyambung yang lama dan barulah penggunaan kuda ini kembali terkenal. 

Post a Comment

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧