Monday, October 03, 2016

Tazkirah malam..

Image result for al-quran
Assalamualaikum wbt..
Sama2 lah kita menghayati coretan ini..

Ada seseorang terima sepucuk surat yang tertulis "Urusan Seri Paduka Baginda" di sampulnya...
.
.
Disebabkan terlalu sibuk, dia letak dalam almari sampai terlupa nak buka, dah pegang tapi tak buka, apatah lagi nak baca apa isi kandungannya tu, sebab sangat sibuk dengan urusan lain...
.
Dia juga tak perasan yang surat tu ada expired date...
.
Tiba-tiba satu hari, dia teringat, lalu membuka surat tu & bila dibaca, dia terkejut!
.
.
Sebab surat tu daripada istana yang mahu menganugerahkan beliau wang berjumlah RM500K...
.
.
.
Dia terus gerak menuju ke istana & cakap: "Ampun Tuanku, patik betul2 tak teringat nak buka surat tu, patik buka pun dah expired, ada peluang lagi tak untuk patik dapat RM500K tu?"
.
.
Istana jawab: "Takda! Peluang tu hanya sekali..."
.
.
Si dia menyesal tak sudah-sudah kerana tak buka surat tersebut...
.
.
Kat dunia ni, Allah hantar 'Surat Agung' yang dinamakan Al Quran, jika kita tak pernah buka, baca & faham tawaran serta peringatan Allah di dalamnya, kita bimbang bila sampai waktu Allah jemput kita, kita akan menyesal & menangis tak sudah2 kelak...
.
.
.
Kerana peluang tu hanya datang sekali...
.
.
Wallahu a'lam...?
.

#ingatanbersama
#salammaalhijrah



4 comments:

  1. Terima kasih shikin. Sama2lah kita beringat :) Salam Maal Hijrah :)

    ReplyDelete
  2. Allahu, deep sngt crita ni :) btol, tnpa sedarkan kita baca tp tk paham tk buat. Last dh tkde pluang bru tahu yg kt dh dberi pluang tu --'

    ReplyDelete
  3. Salam maal hijrah kak.. Tepat skli.

    ReplyDelete
  4. Peringatan yang bagus..
    semoga kita semua sentiasa beringat..
    salam maal hijrah shikin..

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧