Tuesday, November 08, 2016

70 jenis penyakit fobia

Image result for penyakit fobia
Assalamualaikum wbt..
Setiap orang mesti ada penyakit yang dinamakan fobia, ada yang fobia takutkan binatang, ada yang fobia tentang ketinggian.. Apakah maksud fobia sebenarnya..? Fobia adalah rasa ketakutan yang berlebihan pada sesuatu hal atau fenomena. Fobia boleh dikatakan, boleh menghalang kehidupan orang yang mengidapnya. Bagi sebahagian orang, perasaan takut seorang penghidap fobia sulit dimengerti.

So, pagi nie saya nak kongsi maklumat pada awak, kalu nak tau ada 70 jenis fobia yang dihidapi oleh manusia.. Jom baca, mana tau kot2 rasa fobia awak tue disenaraikan...
  1. Image result for penyakit fobiaAblutophobia : ketakutan untuk mencuci tubuh, seperti mandi.
  2. Acarophobia : ketakutan terhadap rasa gatal, termasuk serangga yang menyebabkan gatal.
  3. Acerophobia : ketakutan pada rasa asam.
  4. Achluophobia : ketakutan pada suasana kegelapan.
  5. Acousticophobia : ketakutan pada suara.
  6. Acrophobia : ketakutan pada ketinggian suatu tempat.
  7. Bacillophobia : ketakutan pada mikroba.
  8. Bacteriophobia : ketakutan terhadap bakteria.
  9. Ballistophobia : ketakutan pada peluru.
  10. Bolshephobia : ketakutan terhadap Bolsheviks.
  11. Barophobia : ketakutan pada gaya tarik bumi.
  12. Basophobia / Basiphobia : ketidakmampuan untuk berdiri, karena takut ketika berjalan akan terjatuh.
  13. Bathmophobia : ketakutan pada tangga, termasuk pada tempat sempit.
  14. Cacophobia : ketakutan pada keburukan.
  15. Cainophobia / Cainotophobia : ketakutan terhadap sesuatu yang baru, termasuk pada kesenangan baru.
  16. Caligynephobia : ketakutan kepada wanita yang cantik.
  17. Cancerophobia / Carcinophobia : rasa takut pada penyakit kanser.
  18. Cardiophobia : rasa takut pada organ hati atau jantung.
  19. Carnophobia : rasa takut terhadap daging.
  20. Catagelophobia : ketakutan jika di tertawakan.
  21. Catapedaphobia : ketakutan untuk melompat dari tempat tinggi serta tempat yang rendah.
  22. Cathisophobia : rasa takut untuk duduk.
  23. Catoptrophobia : rasa takut pada cermin.
  24. Cenophobia / Centophobia : ketakutan terhadap pemikiran atau idea baru.
  25. Ceraunophobia / Keraunophobia : ketakutan pada adanya guruh dan petir.(Astraphobia, Astrapophobia)
  26. Chaetophobia : rasa takut terhadap rambut.
  27. Cheimaphobia / Cheimatophobia : rasa takut terhadap hawa atau suasana dingin.(Frigophobia, Psychophobia
  28. Decidophobia : ketakutan dalam mengambil keputusan.
  29. Defecaloesiophobia : rasa takut terhadap pergerakan isi perut yang terasa menyakitkan.
  30. Deipnophobia : rasa takut pada makan malam,termasuk dengan obrolan yang terjadi pada saat makan malam.
  31. Dementophobia : rasa takut terhadap kegilaan.
  32. Demonophobia / Daemonophobia : ketakutan pada iblis.
  33. Demophobia : ketakutan terhadap kerumunan banyak orang. (Agoraphobia)
  34. Dendrophobia : rasa takut terhadap pohon.
  35. Dentophobia : ketakutan terhadap doktor gigi.
  36. Dermatophobia : ketakutan terhadap luka kulit.
  37. Dermatosiophobia / Dermatophobia or Dermatopathophobia : ketakutan terhadap penyakit kulit.
  38. Dextrophobia : ketakutan pada objek yang ada terletak di sebelah kanan tubuh.
  39. Emetophobia : ketakutan untuk muntah, serta pada muntahannya.
  40. Enetophobia : ketakutan terhadap peniti.
  41. Enochlophobia : ketakutan terhadap kerumunan banyak orang.
  42. Enosiophobia / Enissophobia : ketakutan jika berbuat dosa yang tidak termaafkan, termasuk pula takut pada kecaman.
  43. Entomophobia : ketakutan terhadap serangga.
  44. Eosophobia : ketakutan terhadap waktu senja atau subuh.
  45. Ephebiphobia : ketakutan terhadap anak muda.
  46. Epistaxiophobia :ketakutan pada hidung berdarah.
  47. Epistemophobia : ketakutan terhadap ilmu pengetahuan.
  48. Equinophobia : ketakutan akan kuda.
  49. Geliophobia : ketakutan jika tertawa.
  50. Geniophobia : ketakutan terhadap dagu.
  51. Genophobia : ketakutan tehadap sex.
  52. Genuphobia : ketakutan terhadap lutut.
  53. Gephysrophobia : ketakutan pada melalui/melewati jambatan.
  54. Germanophobia : ketakutan terhadap bangsa
  55. Gerascophobia : ketakutan jika menjadi tua.
  56. Harpaxophobia : ketakutan jika dirompak.
  57. Hedonophobia : ketakutan jika melakukan kebahagiaan, termasuk mendapat kesenangan.
  58. Heliophobia : ketakutan terhadap matahari.
  59. Hellenologophobia : ketakutan terhadap istilah istilah yunani, termasuk pada terminologi ilmu pengetahuan yang sifatnya kompleks.
  60. Helminthophobia: rasa takut jika dikerubuti oleh cacing.
  61. Hemophobia / Hemaphobia or Hematophobia : ketakutan terhadap darah.
  62. Hierophobia : rasa takut terhadap pendeta, termasuk pada hal yang di anggap keramat.
  63. Hippopotomonstrosesquippedaliophobia : ketakutan terhadap kata kata panjang.
  64. Hobophobia : rasa takut terhadap gelandangan dan pengemis
  65. Hodophobia : ketakutan ketika melakukan perjalanan darat.
  66. Hormephobia : rasa takut terhadap goncangan atau getaran.
  67. Homichlophobia : ketakutan terhadap kabut.
  68. Homilophobia : rasa takut terhadap khutbah atau nasihat.
  69. Hominophobia : rasa takut terhadap lelaki
  70. Homophobia : ketakutan terhadap kesamaan, monotony, termasuk homoseksual atau menjadi homoseks.
So, ada tak senarai yang awak fobia..? Macam saya nie, saya memang banyak fobia, antaranya fobia pada ketinggian, gayat woo... Fobia pada jambatan, macam kat jambatan Pulau Pinang, saya lebih rela naik feri jika dibandingkan naik jambatan, memang fobia giler sampai saya tutup mata kalu terpaksa melintasi jambatan Pulau Pinang... Fobia pada binatang pun ada jugak, contohnya saya memang fobia pada binatang yang licin seperti ular dan belut..




So, awak yang mana..?

6 comments:

  1. Ishhhh banyak juga ni yang dekat dengan PC..hihi..

    ReplyDelete
  2. Bnyknye kak kinn ....

    Mek takot lipas.

    ReplyDelete
  3. Okay Ain bukan yg tak normal. heheh Ain byk fobia jugak :')

    ReplyDelete
  4. Cik Nur fobia dengan jarum suntik...
    banyak juga la...

    ReplyDelete
  5. Sha ada yang no 6 tu.. jenuh gak nak mengatasi..

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧