12 Doa Yang Ayah Dan Ibu Mesti Amalkan Untuk Anak-Anak

Monday, December 12, 2016

Assalamualaikum wbt..
Anak adalah amanah dari Allah SWT. Ibu bapa wajib mendidik amanah tersebut menjadi insan mulia mengikut jalan yang benar dan diredai. Namun lumrah seorang kanak-kanak yang semula jadi memiliki sifat-sifat nakal sepanjang perjalanan tumbesaran mereka kadang kala menguji kesabaran ibu dan ayah.

Jangan cepat melenting menghadapi kerenah anak-anak kerana sebagai seorang Muslim kita sebenarnya mempunyai penyelesaian yang boleh dijadikan amalan seharian. Berdoalah kerana doa itu senjata orang mukmin.
Dalam Islam kita disuruh berdoa untuk memohon apa yang dihajati. Doa juga memainkan peranan penting untuk memohon kesejahteraan dan kebahagiaan diri sendiri dan keluarga. Sebagai ibu bapa, kita perlu sentiasa mendoakan untuk kebaikan anak dan tidak mengatakan yang buruk-buruk kepada anak-anak kerana apa yang lahir dari mulut seorang ibu adalah satu doa.

Setelah semua usaha dilakukan untuk meminta sesuatu, kita diminta berdoa kepada Yang Maha Esa agar dimakbulkan apa yang telah diusahakan. Demikian yang harus kita lakukan sebagai ibu dan ayah kepada zuriat sendiri.

1. Amalkan membaca ‘Ya Latif’ sebanyak tujuh kali dan hembuskan di kepala anak sewaktu mereka sedang atau hendak tidur. Image result for ya latif

2. Untuk membantu anak mudah belajar dan menelaah pelajaran, baca zikir Ya-Latif sebanyak 129 kali diikuti surah as-Syura ayat 19 yang bermaksud:

Image result for asy syura ayat 19
Sebaiknya dibaca selepas subuh iaitu dibaca pada air untuk minuman dan masakan seisi keluarga.

3. Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa Surah al- Imran ayat 200 yang bermaksud:

Image result for al imran ayat 200

4. Banyakkan zikir Ya Hayyu, Ya Qayyum, Ya Latiff dan Ya Rahman berulang-ulang. Kesemua ini adalah doa pelembut hati.
Related image

Image result for ya latif
Image result for ya rahman
5. Amalkan juga membaca Surah Taha ayat 1-8, Surah ar-Rahman ayat 1-4 dan surah al-Insyirah dibaca dalam aktiviti lain seperti semasa menemani anak mengulangkaji buku-buku dan membaca al-Quran.
Image result for surah taha ayat 1-8

Image result for surah ar-rahman ayat 1-4

Related image

6. Bagi ibu-ibu yang bercita-cita mendapat zuriat yang baik elok amalkan surah al-Imran ayat 38 iaitu doa nabi Zakaria a.s yang bermaksud:
Image result for surah al-imran ayat 38


7. Kita juga digalakkan menyentuh dengan lembut ubun-ubun anak dengan tangan kanan sambil berdoa dan menyatakan harapan. Petua membaca doa dan harapan semasa anak baru lelap elok diamalkan apabila anak ada masalah emosi atau tingkah laku.

8. Selepas solat lima waktu, amalkan doa dari surah al-Furqan-74 yang bermaksud:
Image result for surah al-furqan ayat 74

 Surah Ibrahim ayat 40 yang bermaksud:
Image result for surah ibrahim ayat 40

9. Sebaik-baik memohon doa adalah di waktu tengah malam. Seringlah bangun sepertiga malam untuk mendirikan solat sunat dan mendoakan kesejahteraan keluarga. Sebutlah nama anak secara spesifik untuk doa lebih berkesan.

10. Saat anak-anak bergaduh baca surah al-Baqarah, ayat 102, yang bermaksud:


Image result for maksud surah al-baqarah ayat 102

11. Anak-anak pandai belajar baca surah al-Anbiyaa, ayat 79, yang bermaksud:
Image result for surah al anbiya ayat 79

12. Anak-anak lembut hati dan elakkan panas baran baca surah al-Anbiyaa, ayat 69, yang bermaksud:
Image result for surah al anbiya ayat 69

Doa memainkan peranan penting dalam pembentukan sebuah keluarga bahagia dunia dan akhirat. Jadi, amalkanlah demi kesejahteraan seisi keluarga. Jadikan doa antara teknik berkesan membentuk peribadi anak-anak.. Semoga dengan doa-doa ini kita dapat mendidik anak-anak kita ke arah kebaikan dan Insha Allah akan selamat di dunia dan di akhirat..



2 comments

  1. anak permata hati kita.
    harta dunia akhirat kita.
    amanah Allah buat kita...

    ReplyDelete
  2. Terima kasih for sharing.. semoga bermanfaat bwat kita semua :)

    ReplyDelete

❧ ✿ Terima kasih atas kesudian awak untuk tinggalkan nota di sini..✿ ❧